2023

Kuva: Urheiluoikeuden yhdistyksen delegaatio CAS:in uuden toimitalon edustalla 29.9.2023.

TOIMINTAKERTOMUS 2023

Urheiluoikeuden yhdistyksen toiminta vakiintui vuonna 2023 takaisin normaaleihin uomiinsa muutaman koronoviruspandemiasta kärsineen vuoden jälkeen.

Yhdistyksen hallitus kokoontui vuoden 2023 aikana kolme kertaa. Lisäksi hallitus käsitteli juoksevia asioita kokousten välisenä aikana sähköpostitse.

Hallituksen kokoonpano säilyi koko vuoden samana. Vuosikokous valitsi entisen hallituksen jatkamaan kokonaisuudessaan myös vuonna 2023.

Hallituksen muodostivat

Hannu Kalkas                        puheenjohtaja

Pia Ek                                   varapuheenjohtaja

Antti Aine                              jäsen

Petri Heikkinen                      jäsen

Elias Kajander                       jäsen

Johanna Karvinen                  jäsen

Mika Palmgren                      jäsen

Olli Rauste                            sihteeri

Opintomatka Lausanneen

Toimintavuoden kohokohtana oli opintomatka Lausanneen 28.9.-1.10.2023. Matkalle osallistui 17 yhdistyksen jäsentä.

Matkan ohjelmaan kuuluivat vierailut Euroopan yleisurheiluliiton toimistoon, Court of Arbitration for Sport’in (CAS) uuteen toimitaloon, International Testing Unit’in (ITA) toimistoon ja Kansainvälisen Olympiakomitean (IOC) toimistoon. Perjantai-iltana järjestettiin yhteinen seminaari Sveitsin urheiluoikeuden yhdistyksen kanssa sekä sen jälkeen yhteinen illallinen. Lisäksi ohjelmaan kuului tutustuminen Olympiamuseoon. Halukkailla oli mahdollisuus katsoa Sveitsin jalkapalloliigan ottelu tai Sveitsin jääkiekkoliigan ottelu.

Jäsenkunnalle järjestettyjä keskustelutilaisuuksia pidettiin vuoden 2023 aikana kolme.

Vuoden toiminta käynnistyi vuosikokouksen yhteydessä järjestetyllä jäsentilaisuudella 29.3.2023 Asianajotoimisto Fondia Oyj:n vieraana. Suomen Olympiakomitean lainsäädännön erityisasiantuntija Petri Heikkinen alusti aiheesta ”Ukrainan sodan aiheuttamat haasteet urheiluyhteisölle”.

Kevään toinen jäsentilaisuus järjestettiin yhteisenä webinaarina Yritysvastuuoikeuden yhdistyksen kanssa 12.4.2023. Webinaarin teemana oli ”Urheilu, oikeus ja vastuullisuus”. Tilaisuuden alustajina toimivat Urheiluoikeuden yhdistyksen puheenjohtaja Hannu Kalkas, Suomen Urheilujohtajaseniorit ry:n puheenjohtaja Birgitta Kervinen, Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila, työoikeuden asiantuntija, OTT Jaana Paanetoja ja kelkkahiihtäjä Sini Pyy. Tilaisuuden vetäjänä toimi Yritysvastuuoikeuden yhdistyksen varapuheenjohtaja Merja Pentikäinen.

Yhdistyksen perinteistä pikkujoulua vietettiin 29.11.2023 Suomen Asianajajaliiton kokoustiloissa. Tilaisuuden alustajana toimi Suomen urheilun eettisen keskuksen SUEK:in lääketieteellinen asiantuntija Pekka Rauhala naisten ja miesten kehityksen eroista teini-iässä. Esityksen otsikkona oli ”miksi naisille pitää olla urheilussa oma sarja?”.

Urheiluoikeuden Lauri Tarasti -palkinto

Urheiluoikeuden Lauri Tarasti -palkinnon palkintolautakunta katsoi, että vuoden 2022 aikana ei ollut noussut esiin mitään sellaista urheiluoikeuden alaan liittyvää kirjallista työtä tai muuta saavutusta, joka olisi ollut aiheellista huomioida Lauri Tarasti -palkinnolla.

Yhdistyksen ”Urheilu ja oikeus” –vuosikirjasta julkaistiin jälleen uusi vuoden 2023 numero. Julkaisun päätoimittajana toimi edelleen Sammy Nurminen. Julkaisun laajuus oli tällä kertaa 266 sivua. Julkaisu sisälsi yhdeksän asiantuntija-artikkelia urheiluoikeuden eri aloilta. Artikkeleista kolme oli englanninkielisiä.

Edilex julkaisi vuosikirjan sähköisesti Edilex-tietopalvelussa yhdistyksen kanssa solmitun sopimuksen mukaisesti.

Yhdistyksen omien internet-kotisivujen ylläpito jatkui aiemmilta vuosilta totuttuun tapaan. Kotisivuilla tiedotettiin jäsentilaisuuksista ja muusta yhdistyksen omasta toiminnasta. Kotisivuilla julkaistaan tietoja myös urheilijoiden oikeusavustajajärjestelmästä.

Urheilijoiden oikeusavustajajärjestelmän toiminta jatkui

Urheiluoikeuden yhdistys hallinnoi edelleen urheilijoiden oikeusavustajajärjestelmää. Oikeusavustajajärjestelmän toiminnasta on annettu erillinen toimintakertomus.

Haku urheilun kurinpitoelimiin

Urheiluoikeuden yhdistyksestä tuli toimintavuoden aikana urheilujärjestöille entistäkin suositumpi kanava hakea urheiluoikeudesta kiinnostuneita henkilöitä järjestöjen kurinpitoelimiin. Vuoden 2023 aikana tällaisia hakuja tehtiin yhdistyksen kautta peräti viisi.

Toimintavuoden aikana Suomen Olympiakomitea haki yhdistyksen kautta jäseniä urheilun oikeusturvalautakuntaan ja urheilun eettisten asioiden kurinpitolautakuntaan. Kamppailulajiliittojen yhteiseen kurinpitovaliokuntaan haettiin yhdistyksen välityksellä esittelijöitä. Suomen Jääkiekkoliitto haki jäseniä omaan kurinpitovaliokuntaansa. Autourheilun Kansallinen Keskusliitto haki jäseniä omaan vetoomusoikeuteensa. Suomen Rugbyliitto haki yksittäistä kurinpitäjää Urheiluoikeuden yhdistyksen avulla.

Yhdistyksen jäsenmäärä pysyi toimintavuoden aikana lähes ennallaan. Jäsenmäärä pieneni toimintavuoden aikana 226 jäsenestä 224 jäseneen.

Yhdistykseen liittyi vuoden 2023 aikana 13 uutta jäsentä. Kuusi jäsentä ilmoitti eroavansa yhdistyksestä. Yhdeksän jäsenen jäsenyys todettiin päättyneeksi jäsenmaksuvelvollisuuden laiminlyönnin vuoksi.

Vuoden 2023 päättyessä yhdistykseen kuului 224 jäsentä.

Yhdistyksen taloudellinen tilanne säilyi vuoden 2023 aikana vakaana. Yhdistyksen tavanomaisen toiminnan kulujäämä oli toimintavuonna noin 18.000 euroa. Jäsenmaksutulojen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön toimintavuodelle myöntämän 15.000 euron suuruisen valtionavustuksen turvin yhdistys pystyi kuitenkin ylläpitämään toimintaansa aiemmilta vuosilta totutussa laajuudessa.

Helsingissä 1.2.2024

Hannu Kalkas                Pia Ek                            Antti Aine

Petri Heikkinen              Elias Kajander         Johanna Karvinen

Mika Palmgren              Olli Rauste (sihteeri)