Tilaisuudet

Jäsentilaisuus elektronisesta urheilusta 14.9.2019

Urheiluoikeuden yhdistyksen syksyn ensimmäinen jäsentilaisuus järjestetään lauantaina 14.9.2019 klo 10 elektronisen urheilun Arctic Invitational -tapahtuman yhteydessä Hartwall Areenalla Helsingissä. Tilaisuuden aluksi kokoonnumme Niemi Centeriin, jossa tapahtuman toimitusjohtaja Olli-Pekka Villa kertoo tapahtumasta ja vastaa kysymyksiin. Sen jälkeen on mahdollisuus seurata Arctic Invitationalia.

Tapahtuman järjestäjät esittelevät tapahtumaansa seuraavasti:

”Arctic Invitational

Arctic Invitational on suurin koskaan Suomessa pidetty kilpapelaamisen tapahtuma. Tapahtumassa pelataan Counter-Strike: Global Offensive -peliä, mikä on yksi maailman suosituimmista esports-peleistä. CS:GO on taktinen first-person-shooter -peli jossa vastakkain pelaavat kaksi viiden hengen joukkuetta, terroristit (Terrorists) ja erikoisjoukot (Counter-Terrorists) eli CT:t.

Counter-Striken perusidea on yksinkertainen ja sen takia aloittelevankin esports-fanin on helppo seurata peliä. Terroristit yrittävät viedä pommin yhdelle kahdesta pommipaikasta, A:lle tai B:lle. Erikoisjoukot yrittävät estää pommin viemisen ja räjäyttämisen. Erän voittaa myös eliminoimalla koko vastustajajoukkueen. Jos terroristit ovat ehtineet virittää pommin, vastapuolen pitää myös purkaa se, terroristien eliminoimisen lisäksi. Pelissä pelataan paras 30. erästä, eli yhden kartan voittamiseen tarvitaan 16 erävoittoa. Laskennallisessa puolivälissä, eli kun eriä on pelattu yhteensä 15, joukkueet vaihtavat puolia. Kilpailullisissa peleissä pelataan yleensä kaksi karttavoittoa, eli BO3 -systeemillä.

Maailmanluokan tapahtuma

Arctic Invitationaliin on kutsuttu FURIA (Brasilia), CR4ZY (Eurooppa) ja Cloud9 (Yhdysvallat). Suomalainen haastajajoukkue valitaan Tubecon -tapahtuman CS:GO -turnauksesta. Arctic Invitational CS:GO -turnauksessa on jaossa yhteensä 100 000 €, josta voittaja vie hulppeat 60 000 €.

Counter-Striken lisäksi Arcticissa pelataan Hatchin ja Elisan järjestämän 5G-liigan finaalipelit. Liigassa pelataan Buggy Racing 2 -autopeliä ja se pelataan kokonaisuudessaan mobiililaitteilla. Tämäkin on ennennäkemätöntä maailmassa, sillä mobiiliturnausta ei ole koskaan pelattu näin isoissa puitteissa.”

Järjestäjät ovat varanneet tapahtumaan 20 ilmaista pääsylippua. Sen vuoksi osanottajien tulee ilmoittautua yhdistyksen sihteerille olli.rauste@sok.fi. Sisäänkäynti tapahtuu Hartwall Areenan pohjoispäädystä Niemi Centerin sisäänkäynnistä.

Pikkujoulu keskiviikkona 4.12.2019

Yhdistyksen perinteisen pikkujoulun ajankohdaksi on alustavasti varattu keskiviikko 4.12.2019 Veikkaus Oy:n edustustiloissa Pohjoisesplanadilla. Tilaisuuden aihe ja muut tiedot kerrotaan marraskuussa.

Urheiluoikeuden pohjoismainen seminaari 15.-16.11.2019 Tukholmassa

Svensk Idrottsjuridisk Förening järjestää perinteisen urheiluoikeuden pohjoismaisen seminaarin 15.-16.11.2019 Bosönin urheiluopistolla Tukholmassa. Yhdistyksen hallitus on päättänyt, että jokainen seminaariin osallistuva yhdistyksen jäsen saa 300 euron tuen osallistumiskustannuksiinsa.

Jäsenten tulee hoitaa omat matkajärjestelynsä ja ilmoittautuminen seminaariin itsenäisesti. Tuki maksetaan pyynnöstä jälkikäteen niille jäsenille, jotka ovat olleet paikan päällä.

Opintomatka Japaniin suunnitteilla huhtikuulle 2020

Yhdistyksen hallitus selvittelee parhaillaan mahdollisuutta järjestää keväällä 2020 opintomatka Japaniin. Matkan ajankohta olisi huhtikuun puoliväli. Lisätietoja asiasta ennen vuodenvaihdetta.