VUOSIKERTOMUS 2008

Urheiluoikeuden yhdistyksen toiminta jatkui vuonna 2008 totutun aktiivisena.

Yhdistyksen hallitus kokoontui vuoden 2008 aikana kolme kertaa. Hallituksen muodostivat

Hannu Rautiainen                     puheenjohtaja

Kari-Pekka Tiitinen                   varapuheenjohtaja

Pia Ek                                      jäsen

Pekka Ilmivalta                        jäsen

Hannu Kalkas                           jäsen

Mika Palmgren                          jäsen

Hilkka Salmenkylä                     jäsen

Olli Rauste                                sihteeri

Opintomatka New Yorkiin 6.-11.3.2008

Vuoden 2008 toiminnan ehdoton huipentuma koettiin maaliskuussa, kun yhdistyksen 15 jäsenen delegaatio suuntasi ensimmäistä kertaa yhdistyksen toiminnan 14-vuotisessa historiassa opintomatkalle toisella mantereella sijaitsevaan kohteeseen New Yorkiin. Viisipäiväisellä matkalla tutustuttiin jääkiekkoliiga NHL:n pääkonttoriin sekä urheilumarkkinointiyhtiö IMG:n toimintaan. Lisäksi käytiin seuraamassa pohjoisamerikkalaista ammattilaisurheilua maineikkaassa urheilupyhätössä Madison Square Gardenilla. Viralliseen matkaohjelmaan kuuluivat NBA-liigan koripallo-ottelu New York Knicks – Portland Trailblazers sekä NHL-liigan jääkiekko-ottelu New York Rangers – Boston Bruins.

Yhdistyksen jäsenkunnalle tarkoitettuja keskustelutilaisuuksia järjestettiin vuoden 2008 aikana neljä kertaa.

Yhdistyksen vuosikokouksen yhteydessä 12.2.2008 järjestettiin jäsentilaisuus aiheesta "tapaus Jere Karalahti". Tilaisuuden alustajana toimi urheilun oikeusturvalautakunnan puheenjohtaja Pertti Välimäki.

Kevään toinen jäsentilaisuus järjestettiin 27.5.2008 Veikkaus Oy:n vieraana aiheesta ”vedonlyöntivilppi urheilussa”. Yhtiön lakimies Pekka Ilmivalta toimi tilaisuuden alustajana.

Syksyn toiminta käynnistyi 7.10.2008 Asianajotoimisto Hannes Snellmanin vieraana järjestetyllä jäsentilaisuudella. Varatuomari Mika Palmgren alusti aiheesta "median sananvapauden rajat urheilussa – case Ilta-Sanomat ja jalkapallon sopupelit".

Vuoden viimeisenä tilaisuutena jäsenkunta kokoontui viettämään yhdistyksen perinteistä pikkujoulua 9.12.2008 Veikkaus Oy:n edustustiloihin. Tilaisuuden aiheena oli ”kurinpitäjän toiminta urheilussa”. Alustajina toimivat jääkiekon SM-liigan kurinpitäjä Jarmo Muukkonen sekä voimistelussa kurinpitäjänä toimiva Kristiina Rintala-Jaalivaara.

Urheilujuridiikan päivä

Yhdistys osallistui perinteiseen tapaan urheilujuridiikan päivän järjestämiseen 13.3.2008 SLU-talolla Helsingissä. Tilaisuuden muina järjestäjinä toimivat Suomen Liikunta ja Urheilu ry sekä Helsingin yliopisto.

Urheilu ja oikeus -lehti

Yhdistyksen julkaisemasta Urheilu ja oikeus -lehdestä julkaistiin marraskuussa uusi, tavallista laajempi 215-sivuinen numero. Julkaisu sisältää yhdeksän asiantuntija-artikkelia urheiluoikeuden eri aloilta. Lehden päätoimittajana toimi entiseen tapaan professori Heikki Halila.

Urheilu ja oikeus -lehti jaettiin yhdistyksen jäsenkunnan ohella myös Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n avainseurarenkaan jäsenille, oikeustieteellistä koulutusta antaville yliopistoille, ylimmille tuomioistuimille, joillekin kirjastoille, keskeisimmille tiedotusvälineille sekä muille yhdistyksen sidosryhmille.

Internet-kotisivu

Yhdistyksen oman internet-kotisivun ylläpitoa jatkettiin entiseen tapaan. Kotisivulla tiedotettiin yhdistyksen toiminnasta sekä julkaistiin urheilun oikeusturvalautakunnan vuoden aikana antamat 18 päätöstä.

Pohjoismainen seminaari siirtyi vuodella

Toimintavuoden aikana koettiin myös merkittävä takaisku, kun Svensk Idrottsjuridisk Förening ilmoitti lykkäävänsä perinteisen pohjoismaisen urheiluoikeuden seminaarin järjestämisen vuoteen 2009. Alun perin seminaari oli ilmoitettu järjestettäväksi Malmössä marraskuun lopulla 2008.

Yhdistyksen jäsenmäärä jatkoi vuonna 2008 edelleen kasvuaan.

Yhdistykseen liittyi vuoden aikana 19 uutta jäsentä. Yksi jäsen ilmoitti eroavansa yhdistyksestä. Vuoden 2008 alkaessa yhdistykseen kuului 158 jäsentä ja vuoden päättyessä 176 jäsentä.

Teknisenä uudistuksena toteutettiin jäsenkunnalle mahdollisuus vastaanottaa yhdistyksen jäsenkirjeet perinteisen kirjepostituksen sijasta myös sähköpostilla.

Yhdistyksen taloudellinen tilanne säilyi vuoden 2008 aikana vakaana. Yhdistyksen tavanomaisen toiminnan kulujäämä oli toimintavuonna noin 26.700 euroa. Jäsenmaksutulojen sekä opetusministeriön toimintavuodelle myöntämän 14.500 euron suuruisen valtionavustuksen turvin yhdistys pystyi kuitenkin ylläpitämään toimintaansa aiemmilta vuosilta totutussa laajuudessa.

Yhdistys vaihtoi toimintavuoden kuluessa tilinpitäjäpankkiaan. Aiemman pankin tietojärjestelmissä keväällä ilmenneiden toimintahäiriöiden vuoksi yhdistyksen hallitus päätti siirtää yhdistyksen pankkitilin S-Pankkiin.

Helsingissä 8.1.2009

Hannu Rautiainen           Kari-Pekka Tiitinen       Pia Ek

Pekka Ilmivalta              Hannu Kalkas              Mika Palmgren

Hilkka Salmenkylä          Olli Rauste (sihteeri)