VUOSIKERTOMUS 2010

Urheiluoikeuden yhdistyksen toiminta jatkui vuonna 2010 totutun aktiivisena.

Yhdistyksen hallitus kokoontui vuoden 2010 aikana kuusi kertaa. Hallituksen muodostivat

Hannu Rautiainen                 puheenjohtaja
Kari-Pekka Tiitinen                 varapuheenjohtaja
Pia Ek                                        jäsen
Pekka Ilmivalta                        jäsen
Hannu Kalkas                         jäsen
Mika Palmgren                        jäsen
Hilkka Salmenkylä                  jäsen
Olli Rauste                               sihteeri

Opintomatka Barcelonaan 22.-26.4.2010

Vuoden 2010 toiminnan ehdoton kohokohta koettiin huhtikuun lopulla, kun yhdistyksen 21 jäsenen delegaatio matkasi opintomatkalle Barcelonaan. Opintomatkalle ilmoittautui alun perin ennätysmäärä 26 yhdistyksen jäsentä. Islannin tulivuorenpurkauksen nostattaman tuhkapilven aiheuttamien matkustusvaikeuksien vuoksi viisi ilmoittautunutta joutui kuitenkin jäämään pois matkalta. Vielä lähtöpäivän aamuna oli epäselvää, joudutaanko koko matka perumaan Helsinki-Vantaan lentokentän oltua lentokiellossa.

Barcelonassa ensimmäisenä vierailukohteena oli Katalonian maakunnan urheiluasioista vastaava viranomainen. Lisäksi ryhmä tutustui maineikkaaseen Nou Camp –jalkapallostadioniin, seurasi tenniksen ATP-turnausta sekä lopuksi La Ligan ottelua FC Barcelona – Xerez.

Yhdistyksen jäsenkunnalle tarkoitetut keskustelutilaisuudet jatkuivat toimintavuoden aikana entiseen tapaan. Tilaisuuksia järjestettiin vuoden 2010 aikana neljä kertaa.

Vuoden toiminta käynnistyi 18.2.2010 yhdistyksen vuosikokouksella Asianajotoimisto Hannes Snellmanin vieraana. Kokouksen yhteydessä järjestettiin jäsentilaisuus aiheesta "kansallisen siirtojärjestelmän nykytilanne joukkueurheilussa". Tilaisuuden alustajana toimi aiheesta Helsingin yliopistolle tutkielman tehnyt oikeustieteen ylioppilas Jussi Koivu.

Kevään toinen jäsentilaisuus järjestettiin 26.5.2010 Asianajotoimisto Borenius & Kemppisen isännöimänä. Asianajaja Janne Juusela ja oikeustieteen ylioppilas Arttu Lappi alustivat korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisusta, joka käsitteli golf-pelaaja Mikko Ilosen urheilutoiminnan yhtiöittämisen verokohtelua.

Syksyn toiminta käynnistyi 26.10.2010 järjestetyllä jäsentilaisuudella. Oikeustieteen tohtori Olli Norros Helsingin yliopistolta alusti aiheesta ”rajoittaako juridiikka liigatoiminnan ulkoistamista erilliseen yhteisöön?”

Vuoden viimeisenä tilaisuutena jäsenkunta kokoontui viettämään yhdistyksen pikkujoulua 9.12.2010 perinteiseen tapaan Veikkaus Oy:n edustustiloihin. Tilaisuuden aiheena oli ”urheilun muutosryhmän työn suuntaviivat”. Alustajana toimi muutosryhmän puheenjohtaja Jukka Pekkala.

Urheilujuridiikan päivä

Yhdistys osallistui perinteiseen tapaan urheilujuridiikan päivän järjestämiseen 25.3.2010 SLU-talolla Helsingissä. Tilaisuuden muina järjestäjinä toimivat Suomen Liikunta ja Urheilu ry sekä Helsingin yliopisto.

Urheilu ja oikeus -vuosikirja

Yhdistyksen julkaiseman Urheilu ja oikeus –vuosikirjan toimitustyössä tapahtui muutos, kun kirjan toimittamisesta vastannut professori Heikki Halila luopui tehtävästä ja uutena päätoimittajana aloitti asianajaja Markus Manninen.

Vuosikirjasta julkaistiin joulukuussa uusi, peräti 266 sivun laajuiseksi kasvanut vuoden 2010 numero. Julkaisu sisältää yksitoista asiantuntija-artikkelia urheiluoikeuden eri aloilta.

Urheilu ja oikeus -vuosikirja jaettiin yhdistyksen jäsenkunnan ohella myös Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n avainseurarenkaan jäsenille, oikeustieteellistä koulutusta antaville yliopistoille, ylimmille tuomioistuimille, joillekin kirjastoille, keskeisimmille tiedotusvälineille sekä muille yhdistyksen sidosryhmille.

Internet-kotisivu

Yhdistyksen oman internet-kotisivun ylläpitoa jatkettiin entiseen tapaan. Kotisivulla tiedotettiin yhdistyksen toiminnasta sekä julkaistiin urheilun oikeusturvalautakunnan vuoden aikana antamat 24 päätöstä.

Norjan urheiluoikeuden yhdistyksen 10-vuotisjuhla

Norjan urheiluoikeuden yhdistys vietti 10-vuotisjuhliaan Oslossa 20.11.2010. Yhdistys kunnioitti juhlatilaisuutta lähettämällä edustajikseen juhlaan Heikki Halilan ja Hannu Kalkaksen.

Yhdistyksen jäsenmäärä jatkoi kasvuaan toimintavuoden aikana. Yhdistykseen liittyi vuoden 2010 aikana 18 uutta jäsentä. Kahdeksan jäsentä ilmoitti eroavansa yhdistyksestä ja seitsemän jäsenen jäsenyys todettiin päättyneeksi jäsenmaksuvelvollisuuden laiminlyönnin vuoksi. Vuoden 2010 päättyessä yhdistykseen kuului 205 jäsentä.

Yhdistyksen taloudellinen tilanne säilyi vuoden 2010 aikana vakaana. Yhdistyksen tavanomaisen toiminnan kulujäämä oli toimintavuonna noin 27.000 euroa. Jäsenmaksutulojen sekä opetusministeriön toimintavuodelle myöntämän 12.000 euron suuruisen valtionavustuksen turvin yhdistys pystyi kuitenkin ylläpitämään toimintaansa aiemmilta vuosilta totutussa laajuudessa.

Helsingissä 12.1.2011

Hannu Rautiainen         Kari-Pekka Tiitinen       Pia Ek

Pekka Ilmivalta              Hannu Kalkas               Mika Palmgren

Hilkka Salmenkylä         Olli Rauste (sihteeri)