VUOSIKERTOMUS 2013

Vuosi 2013 oli jälleen vilkas Urheiluoikeuden yhdistyksen toiminnassa. Vuoden huipentumana oli suuren suosion saanut opintomatka Milanoon huhtikuussa.

Yhdistyksen hallitus kokoontui vuoden 2013 aikana kolme kertaa. Hallituksen muodostivat

Hannu Rautiainen                 puheenjohtaja

Hannu Kalkas                         varapuheenjohtaja

Pia Ek                                        jäsen

Elias Kajander                         jäsen

Olli Norros                                jäsen

Mika Palmgren                        jäsen

Hilkka Salmenkylä                  jäsen

Olli Rauste                               sihteeri

Opintomatka Milanoon 12.-16.4.2013

Toimintavuoden huipentuma oli 12.-16.4.2013 järjestetty opintomatka Milanoon. Matkalle osallistui 20 yhdistyksen jäsentä. Matkan kohokohta oli vierailu Ferrarin F1-tallin toimintakeskukseen Maranelloon ja Ferrarin toiminnan esittely. Lisäksi ohjelmaan kuului vierailu Italian olympiakomitea CONI:in, urheiluoikeuden professori Luciano Colantuonin esitys Italian urheiluoikeuden ajankohtaisista asioista sekä Italiassa vaikuttavan yhdistyksen jäsen Pekka Ahon alustus. Matkan aikana kokoonnuttiin myös osanottajien yhteiselle illalliselle, tutustuttiin maineikkaaseen San Siro- jalkapallostadioniin sekä stadionmuseoon ja seurattiin Serie A:n ottelu AC Milan – Napoli.

Yhdistyksen jäsenkunnalle tarkoitettuja keskustelutilaisuuksia järjestettiin vuoden 2013 aikana neljä kertaa.

Vuoden toiminta käynnistyi 27.2.2013 yhdistyksen vuosikokouksella Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy:n vieraana. Kokouksen yhteydessä järjestettiin jäsentilaisuus aiheesta "ehdotus uudeksi maailman antidopingsäännöstöksi". Tilaisuuden alustajana toimi KOK:n lakikomitean suomalaisjäsen Lauri Tarasti.

Kevään toinen jäsentilaisuus järjestettiin 15.5.2013 Asianajotoimisto Hannes Snellman Oy:n vieraana. Tilaisuuden aiheena oli ”elimistön itse tuottamien aineiden dopingtestauksen vaikeus – tapaus Veerpalu vs. FIS”. Alustajana toimi CAS:n jäsen Olli Rauste.

Syksyn toiminta käynnistyi 21.10.2013 Suomen Palloliiton vieraana järjestetyllä jäsentilaisuudella. Tilaisuuden aiheena oli ”erotuomari kurinpitoasioiden osapuolena – mitä kaikkea erotuomarin on siedettävä?”. Alustajina toimivat asianajaja Lasse Vuola sekä Palloliiton kilpailutoiminnan päällikkö Petteri Lindblom.

Vuoden viimeisenä tilaisuutena jäsenkunta kokoontui viettämään yhdistyksen pikkujoulua 28.11.2013 perinteiseen tapaan Veikkaus Oy:n edustustiloihin. Tilaisuuden vieraaksi oli saatu Olympiakomitean varapuheenjohtaja Susanna Rahkamo, joka kertoi tunnelmista Sotshin talviolympialaisten alla sekä erityisesti olympiajoukkueen uusista valintakriteereistä.

Urheiluoikeuden pohjoismainen seminaari Århusissa 28-29.10.2013

Urheiluoikeuden perinteinen pohjoismainen seminaari järjestettiin kahden vuoden tauon jälkeen Århusissa Tanskassa 28-29.10.2013. Seminaari järjestettiin tällä kertaa suuremman Play the game –konferenssin yhteydessä. Kaksi yhdistyksen jäsentä Petri Heikkinen ja Lassi Jyrkkiö toimi konferenssin urheiluoikeudellisen osion alustajina. Heidän lisäkseen yhdistyksestä osallistui seminaariin yksi jäsen.

Yhdistys osallistui perinteiseen tapaan urheilujuridiikan päivän järjestämiseen. Tilaisuus oli siirretty aiemmista vuosista poiketen syksyyn ja se järjestettiin 23.10.2013 Valo-talolla Helsingissä. Tilaisuuden muina järjestäjinä toimivat Valo ry sekä Helsingin yliopisto.

Urheilu ja oikeus -vuosikirja

Yhdistys kokosi perinteiseen tapaan myös uuden numeron ”Urheilu ja oikeus” –vuosikirjasta, mutta yhdistyksestä riippumattomista syistä kirjan julkaiseminen lykkääntyi tällä kertaa vuoden 2014 puolelle. Julkaisu sisälsi 11 asiantuntija-artikkelia urheiluoikeuden eri aloilta. Julkaisussa oli 254 sivua. Vuosikirjan päätoimittajana toimi Markus Manninen.

Toimintavuoden aikana Edilex julkaisi aiempien vuosien vuosikirjoihin sisältyneitä artikkeleita sähköisesti Edilex-tietopalvelussa yhdistyksen kanssa solmitun sopimuksen mukaisesti.

Internet-kotisivut

Yhdistyksen omien internet-kotisivujen ylläpito jatkui aiemmilta vuosilta totuttuun tapaan. Kotisivuilla tiedotettiin jäsentilaisuuksista ja muusta yhdistyksen omasta toiminnasta.

Yhdistyksen jäsenmäärä pysyi toimintavuonna lähes ennallaan. Yhdistykseen liittyi vuoden 2013 aikana 16 uutta jäsentä. Kaksi jäsentä ilmoitti eroavansa yhdistyksestä. Viidentoista jäsenen jäsenyys todettiin päättyneeksi jäsenmaksuvelvollisuuden laiminlyönnin vuoksi. Vuoden 2013 päättyessä yhdistykseen kuului 216 jäsentä.

Yhdistyksen taloudellinen tilanne säilyi vuoden 2013 aikana vakaana. Yhdistyksen tavanomaisen toiminnan kulujäämä oli toimintavuonna noin 19.000 euroa. Jäsenmaksutulojen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön toimintavuodelle myöntämän 10.000 euron suuruisen valtionavustuksen turvin yhdistys pystyi kuitenkin ylläpitämään toimintaansa aiemmilta vuosilta totutussa laajuudessa.

Helsingissä 27.1.2014

Hannu Rautiainen         Pia Ek                          Elias Kajander

Hannu Kalkas                Olli Norros                    Mika Palmgren

Hilkka Salmenkylä         Olli Rauste (sihteeri)