Lauri Tarasti -palkinto

Urheiluoikeuden yhdistyksen perustajajäsenet ministeri Lauri Tarasti (vas.) ja professori Heikki Halila palkittiin urheiluoikeuden elämänurapalkinnoilla Urheilugaalassa 13.1.2015.

Urheiluoikeuden Lauri Tarasti -palkinto on perustettu vuonna 2018. Palkinnon tarkoituksena on tukea urheiluoikeuden kehittämistyötä Suomessa.

Palkinnon aloitteentekijänä toimi ministeri Lauri Tarasti, joka on yksi Urheiluoikeuden yhdistyksen kolmesta perustajajäsenestä. Tarasti myös rahoittaa palkinnon omasta henkilökohtaisesta varallisuudestaan. Palkinnon myöntäjänä ja hallinnoijana toimii Urheiluoikeuden yhdistys.

Palkinnon ensisijaisena myöntämisperusteena on uusi urheiluoikeuteen vaikuttava kirjallinen teko Suomessa. Toissijaisesti palkinto voidaan myöntää muunlaisesta suomalaista urheiluoikeutta merkittävästi edistäneestä teosta.

Palkinnon suuruus on 2.000-3.000 euroa palkinnon saajan ansioituneisuudesta riippuen. Palkinto jaetaan Urheiluoikeuden yhdistyksen vuosikokouksessa joko vuosittain tai harvemmin riippuen ehdokkaiden korkeatasoisuudesta.

Palkinnon myöntämisestä päättää palkintolautakunta, johon kuuluvat Urheiluoikeuden yhdistyksen puheenjohtaja, Urheilu- ja oikeus -vuosikirjan kulloinenkin toimittaja sekä yliopistomaailmaa edustava jäsen. Palkinto jaettiin ensimmäisen kerran kevään 2019 vuosikokouksessa.